Projekt Programmering på fritids!

Hej!

Läs nedan och se några bilder från starten i vårt projekt med programmering och animering på Höjdens fritids. Det är våra äldsta elever som nu jobbar i projektet tillsammans med IKT-pedagogen Lena, Åsa och Robban. Det blir spännande att följa deras arbete:-)

Syftet med programmering:

På fritids har vi valt att arbeta med programmering med eleverna för att eleverna ska få en ökad förståelse kring tekniska lösningar. Tekniska lösningar har varit betydelsefulla för människan och för samhällets utveckling. För att förstå teknikens roll för individen, samhället och miljön behöver den teknik som omger oss göras synlig och begripligt.

Fritids 2-5 har nu börjat med programmering och använder programmet Scratch.

När vi arbetar med Scratch lär vi oss att samarbete, kommunicera och undersöka och att lösa problem. Eleverna får förståelsen att de är människor som skapar robotar genom att programmera in ett ”recept” en kod för att kunna styra vad som ska ske. Programmet Scratch bygger på att skapa koder för att styra vad som sker i programmet. Eleverna har nu börjat skapa egna berättelser där vi kan knyta projektet till olika delar i Lgr 11. När eleverna har fått kunskap hur man bygger kod kommer vi arbeta med nya projekt där eleverna får nya utmaningar i programmering med kod.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Annonser
Det här inlägget postades i Digital förmåga, Vår vardag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s