Värdegrund och EQ

För oss på Steningehöjdens skola är viktigt att skapa en stark värdegrund. Vi arbetar mycket inledningsvis på terminen tillsammans med eleverna för att skapa ”vår” gemensamma värdegrund. Därefter fortsätter arbetet med värdegrundsövningar/EQ övningar på olika sätt i alla klasser. Det är ständigt återkommande och aktuellt och målet är att skapa ett förhållningssätt som genomsyrar hela vår verksamhet.

EQ- Emotionell intelligens- Vad är EQ?

Intelligens har länge mätts och uttryckts som IQ, vilket har belyst vår förmåga att intellektuellt uppfatta och lära in kunskaper. Idag vet vi att ett högt IQ inte har något samband med hur vi upplever våra liv, om vi känner oss lyckade eller får ett rikt liv. Däremot, ju mer vi vet om våra egna känslor, d.v.s. ju mer emotionellt intelligenta vi är, desto större möjlighet har vi att använda vårt sunda förnuft. Vi måste kunna samspela med andra människor, göra oss förstådda i sociala relationer, kunna tolka, förstå, respektera och hantera våra egna och andras känslor. Social kompetens finns med som en av EU:s åtta nyckelkompetenser för livslångt lärande. Emotionell och social kompetens kan tränas. EQ är inget vi bara kan när vi föds utan kan läras in hela livet.

Exempel på material: Genom programmet ”EQ i skolan”, skapat av Bodil Wennberg får lärare ett verktyg för att arbeta med känslor i sociala situationer och inlärningssituationer. ”EQ i skolan” är en pärm med övningar att använda i undervisningen. Pärmen innehåller övningar i anslutning till EQ-trappan som är stommen i arbetet.

I en förenklad form ser EQ-trappan ut enligt följande: KONFLIKTHANTERING, KOMMUNIKATION, ANSVAR, EMPATI, SJÄLVKÄNSLA OCH SJÄLVKÄNNEDOM .

Lektionerna i EQ ska ge eleverna färdigheter som:
• att veta vad de känner och kunna sätta ord på sina känslor.
• att kunna tolka och förstå hur andra känner.
• att ta ansvar för sitt känsloliv och förstå hur det påverkar andra.
• att ta ansvar för sin kommunikation.
• att kunna identifiera en sänkning.
• att kunna använda sig av Stoppljuset.

I olika klasser övar vi på många varierande sätt vår EQ och arbetar med vår värdegrund! Under läsåret 2016-2017 kommer vi att arbeta med konflikthantering på hela skolan utifrån samma modell. Eleverna lär sig att lösa sina konflikter själva genom ”stoppljuset”.

Under läsåret 2017-2018 kommer vi att

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s