Att ”äga sitt lärande”

Hej!
Vad menar jag som rektor när jag säger att ”eleverna ska äga sitt lärande”?

Jag tänker att det är en riktigt bra start på just denna vecka att förklara mina tankar. På torsdag är det elevledda startsamtal/utvecklingssamtal här på Höjden.
Det innebär ett tillfälle för elever, föräldrar och pedagoger att mötas i ett samtal där eleven är huvudperson. Där eleven är den som leder och äger mötet.
Det formativa arbetet ska ständigt pågå för eleven i skolan. Det betyder att skolan ska vara tydlig med att stötta eleven att förstå målet med undervisningen.
Vart ska jag?
Vilket är målet?
Vart står jag nu?
Hur ska jag ta mig till målet och vilket stöd behöver jag?
Hur kan jag nå ännu längre i olika ämnen? Hur utvecklar jag kvaliten i mitt lärande/mina kunskaper?

Att arbeta med självskattning på olika sätt är en viktig process där många samtal och diskussioner och förklaringar behövs! Jag har själv som undervisande lärare sett många goda exempel på stor utveckling hos elever som får arbeta på detta sätt. Vi ska inte underskatta våra elever! De är smarta, vetgiriga och kan otroligt mycket när de får rätt förutsättningar!
Ett formativt arbetssätt ger eleverna möjlighet att ”äga sitt lärande”. I hemmet kan ni föräldrar stötta detta tankesätt, ställ frågor till ditt barn. Fråga om mål, fråga om styrkor och utmaningar och hur du kan stötta.
Jag tror också på att prata om ”Framtiden”- alla kan lyckas, alla kan nå dit dem vill utifrån sina förutsättningar! Tillsammans kan vi i skolan och hemmet få eleverna att känna lust och framtidskraft. Vad har barnen för drömmar? Vad vill de arbeta med i framtiden?

Vi på Höjden ser fram emot denna torsdag 18 september när vi hoppas att ni alla har möjlighet att komma till samtalet och vara en del av ett aktivt samtal!

Varmt välkomna!
Cecilia

Det här inlägget postades i Information, Rektorsögat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

