Det digitala klassrummet

Hej

I fredagseftermiddag lyssnade jag på olika personer som pratade om det ”Digitala klassrummet”. På Höjden är vi nu nära att äntligen få starta i gång våra digitala klassrum. Våra iPads landar enligt planen på skolan under kommande vecka. Eleverna kommer i början av veckan att jobba tillsammans med pedagogerna med att läsa och förstå iPadavtalet som alla behöver skriva på som säkerhet för verktygen.

Vi har en unik möjlighet att stärka och förstärka vårt lärande med dessa verktyg, de är värdefulla, dyra och vi måste vara rädda om dem. Så fort jag visar mig på skolgården så frågar eleverna efter ”paddorna”. Jag har pratat med många elever om hanteringen och jag är helt övertygad om att alla våra elever är redo för det ansvaret!

På vår skola har vi många idéer kring det arbete som vi nu startar! Här på bloggen kommer jag att skriva inlägg med olika tankar kring hur vi utvecklar vår digitala förmåga och hur vi kopplar i hop det med våra andra fokusområden i fyrklövern och med Sigtuna kommuns skolutvecklingsprogram. Jag har själv tidigare erfarenhet av att arbeta digitalt i skolan och målet som rektor i verksamheten är att fortsätta denna utveckling framåt! Det är viktigt att jag som skolledare har kunskapen och viljan att tänka framåt och tänka nytt, eller kanske tänka lite annorlunda:-)!

Självklart är vår iPad ett av flera verktyg vi behöver för att nå målen. Men det är ett otroligt bra verktyg för variation av undervisningen, för motivation, för kreativitet, för individualisering, för samarbete och för att ta till sig kunskaper som jag tror att man behöver för att verka i framtidens samhälle. Genom paddorna får vi också möjlighet att publicera arbeten till Er riktiga mottagare och genom att ha mailadressen direkt i paddan kan eleverna lätt kommunicera med omvärlden och Er föräldrar.

Elevernas iPad är ett skolverktyg och det är skolan som laddar ner aktuella appar och program som vi ska använda oss av. Eleverna i klass 2-3 och 4-5 kommer att få ta hem sin iPad och kan då genomföra till exempel veckouppdrag på paddan.

ay97210162apple-ipad-2-with

Mer iPadtankar en annan dag, jag önskar er en fin vecka i höstsolen!

Cecilia

Det här inlägget postades i Digital förmåga, Rektorsögat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

